assalamualaikum,welcome to my blog.be a good stalker..jgn lupa leave your comment.hugs!!!

Saturday, December 18, 2010

5 warna setiap hari

waa.. entry apa yg aku cuba nak wat ni kan??? jeng jeng jeng....

kat sini aku nak share sikit apa yang aku tlh baca dr buku Dara.Com.. aku ulang Dara .Com ok...hehehe...
nk tw apa aku baca????
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
ni la rupa Dara.Com 2.. ngee :D


berbalik pada tajuk entry aku ni.. haaa... nin dy.. aku nk gtw yang untuk tampil cantik dan sihat tidak sesukar mana jika kita taw caranya.. hahah,.. mst hmpa suma kompius n fenin kan.. apa la ayang aku merepek nih..

ok2.. acctually aku nak gtw yg kita kna mkn sayur n buah2 setiap hari... diulang setiap hari..sayur2 n buah2 2 la yang mempengaruhi kesihatan kita suma.. pecaya x??? harus pecaya ok!!!

5 warna kelompok makanan setiap hari yang kita harus amik ialah.. merah, ungu atau biru, hijau, putih dan kuning... lagi banyak warna lagi bnyk zat yg kita dapat... pecaya x yang warna2 ni boleh sembuhkan n mengatasi beberapa penyakit..


TOMATO

nk mkn pon sayang.. cantik sgt kan..

makanan berwarna merah yg ada pigmen utama bernama likopen. ia bermanfaat menurunkan risiko kanser payudara,kanser rahim, kanser darah dan mencegah pertumbuhan tumor. haaa.... byk kan manfaat tomato ni.. jom kita amalkan sekurang-kurangnya 8 biji tomato ceri setiap hari atau segelas jus tomato.. xleh setiap hari seminggu sekali pon jadi la.. (ni ayat aku sndirik) hahaha...antara makanan lain yg berwarna merah yg boleh kita amik is epal merah, delima, ceri, betik, strawberi,tembikai, lobak merah n seangkatan dgnnya... makanan mcm ni jugak boleh mempercepatkan proses pencernaan protein, sembelit n diabetes... waaa... tgk... pecaya x skrang.. nak tw bekesan ka x tomato n buah2 yg warna merah ni meh kita cuba dulu...

pas 2 kita p lak kat.....


-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

 ANGGUR
anggu ni warna unggu.. ada gak warna merah kan.. hahah... anggur ni ada antosianin yg mana boleh melindungin kulit daripada sinar ultra violet. malah ada org cakap la akn anggur ni boleh menambah penglihatan pada waktu malam.. selain anggur, plum n manggis pon warna unggu gak yang dapat mengurang kesan ekstrogen dalam pertumbuhan sel kanser payu dara.

anggur.. sedap.. manis


-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

KIWI


kpd sesiapa yg xpnh tgk buah kiwi.. ni la rupanya..



kiwi ni pulak berfungsi as antioksida dan pertumbuhan sel darah merah dan putih. ia boleh gak kurangkan 50% risiko untuk mendapat serangan penyakit kalau kita amalkan 2 biji sehari. Khasiat warna hijau pada sayur dan buah2 ialah mengandungi klorofin-klorofilin, asid folat, vitamin C,E n K..pas ni rajen2 la makn sayur n buah hijau...  buk khasiat ooo....hahahha


-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
huh.... byk lagi sbnqnya khasia2 buah ni... laici ada... bluberi ada... belimbing ada... nt kalau aku rajen aku update lg na.. kita share lg...

 tb2 tringin nak mkn belimbing cecah kuah rojak... masyuk!!!


sedap la blueberi nih


haa... las skali ... aku nak pesan.. pakat2 la kita mkn buah2 n sayur2 yer... dah byk kali aku pesan rasanya... haha... bkn apa.. untuk kesihatan kita gak kan...kita sihat xda la nak nyusahkan org lain.. haha... moga2 hidup sihat sejahtera... amin...


p/s: love myself , love SZ !!!.. haha poyos.. ada aku kisah... hahhaha

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget