assalamualaikum,welcome to my blog.be a good stalker..jgn lupa leave your comment.hugs!!!

Tuesday, May 24, 2011

masakan gulai tempoyak khas untuk SZ!!!

assalamualaikum... jawab jangan tak jawab..ngeee :D

ok. hari ni kite cita sal masakan ok..hari ni aku nak ngajar mcm mana nak msk gulai tempoyak.. yela kan.. SZ suka mkn gulai tempoyak. xkan aku xpandai buat kot kan... owwwhhh.. malu la cm 2.. so,skng ni aku nak ajaq buat gulai tempoyak.. tadaaaaa....ehemmm... mst ampa suma xsangka kan yang aku ni pandai masak sebenaqnya.. (sgtlah riak cakap mcm 2 kan).. meh aku ajaq cara nak wat gulai tempoyak ok.ulang skali lagi... kita buat untuk 4 orang makan je.. xkan nak buat kan diri sendiri ja kot kan. nt org lain xdapat la nak rasa kesedapat masakan kita 2.. hahahaha...

mula2 mai aku tunjuk rupa gulai tempoyak ni cena..kot2 la korang xpenah tengok kan.. aku pon jarang nak tgk masakn mcm ni kat kedah... slalunya masakan ni pemes kat perak,pahang, ganu,serata tempat cam 2 la.. hehe.. betoi x?? aku hantaam saja...

ni la ghope gulai tempoyak aku....pang!!!! gila xcerdik la.. haha.. ni berger ok.. bukan gulai tempoyak.. maapkan aku..tersilap sudaaa... :)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

ni baru betoi... tp rasanya bukan mcm nigak kot ghopenya gulai tempoyak.. ahhaaa... aku makan kat kedai mcm lain ja.. xpa2.. ampa buat sendiri nt tgk la hasilnya cemana k...
-
-
-
-
-
-
-
-
-
meh nak tunjuk bahan2 nya..amik pen ngn kertas ok.. salin apa yang patut...

Bahan-bahan ( Mkn utk 4 org )

  • Ikan Patin atau Baung
  • Tempoyak, dari durian baru
  • Serai 3 batang
  • Bunga Kantan 1 batang. Dihiris
  • Daun Kesom 5 tangkai
  • Kunyit hidup atau serbok
  • Chili merah, 7 - 10 biji. ditumbuk
  • Garam
  • gula
  • Air 2 gelas besar.

Cara-cara

  1. Satu masakan yang paling senang, tetapi tidak difahami sepenuhnya. Mak saya kata gulai tempoyak mesti dari tempoyak baru dan juga cara peram yang betul.
  2. Mula mula bersih ikan dengan betul. Buang semua darah dan organ dalaman. kalau tidak kuah jadi hitam. Potong ikan ikut saiz yang dikehendaki. Masuk dalam periuk. Masuk tempoyak 4 sudu besar. Gaul dengan ikan.Masukkan chili yang ditumbuk. Chili yang ditumbuk tidak hancur dan kelihatan lebih baik. Gaul sekali lagi dengan tempoyak dan ikan. Perapkan selama setangah jam. Apabila diperap, bau ikan akan hilang dan rasa tempoyak pada ikan lebih sedap.
  3. Masukkan air, sekurang kurangnya 2 gelas besar. Hidupkan api. Masukkan Bunga kantan, serai dan daun kesom. Apabila mendidih, masukkan kunyit. Selepas itu garam secukup rasa dan gula, sekurang kurangnya 3/4 sudu. Gulai mesti di gaul tetapi berhati hati kerana ikan ini ada lembut, senang pecah. Satu lagi, gulai akan masak lebih kurang 1/2 jam. Apabila sudah masak, biarkan 1/2 jam lagi bagi ikan dan kuah sebati sepenuhnya. Gulai tempoyak sedap apabila tidak terlampau panas.
  4. Tambahan: Masakan tempoyak ikan Patin/Baung banyak variasi. Gulai ini rasanya pada tempoyak. Kalau tempoyak itu dah tak elok maka rasanya juga begitu. Buat tempoyak dari durian baru. Peram 3 hari. Jangan campur apa apa seperti garam atau cuka.
  5. Gulai masak tempoyak memamg sedap. Jangan sekali kali masuk bawang, bawang putih, halia, asam jawa dan santan. Hilang rasa tempoyaknya. Nak lagi sedap kena masak tepi sungai, didusun semasa musim durian! Selamat mencuba! Pasti yang paling best!


ok... dah siap.. terer kan aku masak.... so, pas ni jgn nak cakap aku xpandai masak lak.. dah terbukti aku leh masak gulai tempoyak ni.. jangan pandang ku sebelah mata hanya kerna namaku wanita..hehehe... ok, semua 2 dusta belaka.. aku xpandai lagi la nak masak gulai tempoyak ni. xpa.. aku try dulu la pelan2.. tp korang kena la try jugak k... kita cuba sama2.. kita bejaya sama2.. ekceli, resepi kat atas 2 aku google ja... heheheh.... *jangan marah yer..

ok.. selamat mencuba.....

daaa.. wasalam....

p/s" SZ!!!... seee, i da boleh masak gulai tempoyak.
dengar boleh pecaya jgn.. ayat yang msh ingt dalam ingatan..
:))

3 comments:

Ummu Khaulah Hasan said...

pergghhh !!

lapar ar malam2 ni. adoiiii !
terliur bangat baa..

eh, kite sebaya la.. heehee ;)
tapi awak chantek ;)

singgah sini dan follow awak..
jemput la datang singgah tempat kite plak kalau sudi ye..

follow pun ok gak tuh ;)

wish u luck, dear ;)

fittiariri said...

atoyaiiii bikin lapar jew nihhh...perut dah menari hip hop dah:P

lindariepin said...

owh.. thanx dear..
yeke kita sebaya... hehe. bole la kongsi2 pendapat.. glad 2 c u here...
:))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget