assalamualaikum,welcome to my blog.be a good stalker..jgn lupa leave your comment.hugs!!!

Monday, May 23, 2011

nak cita pasal emergency department

assalamualaikum...xjawab berdosa,kalau jawab sayang...

selamat ptg, mlm dan seangkatan dgnnya...
alahaiii..... ni aku ngeluh ka apa eh?? kompius...

sedang melayan perasaan sambil memikirkan nasib apabila berada di emergency department.sedih ja muka kan..:))

nak cita ni, minggu ni aku n geng2 aku group B1 kena posting dekat  A&E department.. taw dak apa 2??? ala,,, kkira mcm jabatan kecemasan la..kalau p hospital, kalau sakit, kalau ambulance bwk orang skit..bapa byk kalau la.. depa p kat situ dulu la.. paham dak aku explain ni.. kalau xpaham nt ajak mak ka ayah ka p hospital terdekat kat umah korang pas 2 tnya misi or staff kat situ mana satu emergency department.. kompom depa tunjuk... haha.. pas 2 kan.. tgk2 la suasana kat situ..ok.. clear x?? lets start to the story...

kat dalam emergency ni suma benda kena cepat, kena pantas, kena byk bertanya sbb kalau kita xsuka tanya kita akan rugi sbb staff dlm akan jwb kalau kita tanya ja.. depa kan sibuk.. tp siyes!! memeng busy kot kat situ.. pas 2 kat dalam department 2 jugak kita xleh nak halang laluan orang lain.. salah oke..nt xpasal2 kena marah free2 ja.. malu kot...

ok.. kitorang sepatutnya minggu ni 7 orang ja kat situ. tp disebabkan ada masalah tertentu hari ni(isnin) group B2 kena msk tumpang kat situ gak.so jadi 14 orang la.. 7+7=14.. hehe... ramai ooo... kitorang kena masuk kat 3 bahagian iaitu triage stage, yellow zone n red zone...hari ni aku kena kat triage.. ok la.. seronok... senang jugak la nak handle kat situ.. keja aku kat situ kena sentiasa senyum. pas 2 kalau ada patient baru nak dafter aku kena la tanya pa2 yang berkaitan baru leh differentkan depa mengikut keutamaan..hek2.. mula2 pagi2 xsibuk sgt. bila dah time 9 lebih ke atas ramai gila orang.. suma sakit.. mcm2 kerenah aku tgk..kesian pon ada kena tunggu lama2 nak jumpa doktor... tp nak wat cemana kan... huhu.. xjumpa nt sakit xda ubat... tunggu jela..

pas 2 dari triage 2 jugak la kami akan hantar patient ke red zone or yellow zone..zone2 ni ikut jenis sakit yer kawan2... mcm red zone ni kira kritikal la.. kena cepat.. mesti cepat gila.. kalau x boleh menyebabkan nyawa patient melayang...mcm yellow zone xla seteruk red zone. kes yang msh boleh bertahan.. tp tetap kena cepat.. seram la aku kalau masuk red zone... 

pas 2 kami ni kena gilir2 tukar tempat.. mcm hari ni aku da msk triage, besok aku kena msk red zone pulak, pas 2 hari berikutnya kena msk tellow zone lak.. lebih kurang mcm 2 la... tp still dalat emergency department la.. boleh merasa kat semua tempat..best!!! 

oke, besok aku mybe kena kat red zone. mudah2 an semuanya ok. aku xblurr kalau msk dalam 2... aku msh boleh wat keja mcm biasa... demi patient!!! ececececeh... ayat xleh blah kan.. ehem2..moga d red zone aku hepi mcm dkt triage...:))

kita tunggu dan lihat aja eh...

2 jela nak cita... daaa..wasalam...

wajah yang terhasil selepas masuk ke emergency department. cm ni la...xte nk describe caner. hahaha.. sebenarnya mata dlm pic ni jadi(SZ ckp mcm mata ular) hahha..sbb 2 edit. takut tgk mata sendiri dlm pic ni..



p/s: lepas sehari msk A&E department tb2 rasa nak keja kat emergency la nt.. hihihi...mcm best!

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...