assalamualaikum,welcome to my blog.be a good stalker..jgn lupa leave your comment.hugs!!!

Tuesday, August 16, 2011

aku xmalu mengaku yang aku ni anak mak

assalamualaikum....

selamat malam semua...hari ni dah separuh bulan kita berpuasa kan... ehemmmm alhamdulillah. aku xda ponteng2 lagi....lagi 15 hari kita raya.... herm.. xda smngt nak raya pon..kih kih kih...
malam ni aku bosan la pulak.. xtaw nak watpa... nak tido?? awal lagi.. esok cls pukul 3.30.. rileks la.. hihihi...
nak online FB??? xnak la.. nt timbul mcm2 masalah... tehee.. lg pon xtaw dah nak kodek2 apa kat FB 2... 

so, tadi lepas mgrib p bukak posa... aku bukak posa kat kfc hari ni... teheee.. xmasak... sbb 2 mkn luar ja...  pas 2 dah bosan xtaw nak wat apa aku pon joging2 la baca blog org.. best baca pengalaman org ni.. baca cerita org yang mcm2 ragam... pas 2 aku pon terkeluaq la idea nak tulis pasal 'anak mak'...

peace! saya anak mak... saya xmalu mengaku yang saya ni anak mak...anda bagaimana???


aku xmalu kalau org cakap aku anak mak.. malahan aku bangga lagi ada la... :)) korang mcm mana???(ulang ayat kat atas nampak)

sebelum aku cita panjang2..aku nak korang baca ayat2 kat bawah ni dulu....sure penah baca da kan, tak pe lah, saje gatai gedik miang nak letak jugak... 


Aku ada pasangan hidup sendiri...

Mak ialah ibu ku yg tersayang!!!!!!

Bila seronok, aku cari....pasanganku
Bila sedih, aku cari....Mak
Bila berjaya, aku ceritakan pada....pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada....Mak
Bila bahagia, aku peluk erat....pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat....Emakku
Bila nak bercuti, aku bawa....pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah....Mak
Bila sambut valentine.. Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu...aku cuma dapat ucapkan "Selamat Hari Ibu"

Selalu.. aku ingat pasanganku
Selalu.. Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan telefon pasanganku
Entah bila... aku nak telefon Mak
Selalu...aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila... aku nak belikan hadiah untuk Emak

Renungkan:
"Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja...
bolehkah kau kirim wang untuk Mak?
Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".

Berderai air mata jika kita mendengarnya........

Tapi kalau Mak sudah tiada..........
MAKKKKK...RINDU MAK.... RINDU SANGAT....

Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya....
Berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya.....
Berapa ramai yang sanggup menggantikan lampin ibunya.....
Berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya.......
Berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya....
Berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya.....

Dan akhir sekali berapa ramai yang sanggup sembahyang JENAZAH ibunya......





renung2 kan dan selamat beramal kawan2...!!!

sedihkan ayat2 kat atas 2?? tiba2 teringat kat mak.. hari ni xdengar lagi suara mak... nak call sekarang for sure la mak dah tido... :(

back to the title...tajuk entry aku kali ni...
Cam ganas je tittle tu kan? Malu ke jadi anak mak? 

sape malu, sila angkt tgn dan tampar pipi anda kuat2!! bagi sedar sikit... 

entry kali ni agak sensitif or agak toucing2.. sapa2 yang rasa xtahan nak nangis tu sila sediakan sediakan sekotak tisu di tepi anda yer..*motif???hahaha

OK.. OK..em aku memang anak mak..semua orang anak emak kan.. kalau xda emak mcm mana la kita nak ada kat dunia ni.. mcm mana la kita nak baca blog2 orang kan...
ye la, kalau bukan anak mak, tak kan nak jadi anak ayam kot.. hahahah*lawak bodo... boooo!
ye la yela.. jgn gelak kat aku...... aku rasa ada jugak yang kata korang bukan anak emak tp anak abah, ayah, daddy, papa, or baba, walid ke...xkisah la.. tp hari ni aku nak cita pasal anak emak.. aku ulang k EMAK!
tapi aku perasan kan kalau pompan mesti ramat dengan abah kan?? mcm aku.. teheee... n kalau laki2 mesti rapat dengan emak.. mcm abang aku.. aku jeles ok... hahaha betoi dak?? jawab sendiri la ye..

ok.. ni aku nak cita pasal aku kecik2 dulu sampai la besaq panjang cam sekarang..

mula2, masa kecik-kecik kita rapat la dgn mak n kita rapat jugak dengan abah, nampak normal kan mcm tu.. 
tapi kalau dah dewasa mcm sekarang.. eh, dah dewasa upanya aku ni.. hahaha
contohnya la dalam umur 19, 20, 21, 22, 23,24 ++ camtu, normal lagi ka kalau rapat ngn mak ngan abah?

bagi aku, normal ja, tapi sesetangah orang mesti kata xnormal kan... 
 lain-lain orang, lain pendapat..rambut sama hitam hati lain2 pandangan lain2.. ye dak???

ni aku nak tanya ni... jawab iklas k...

malu tak? malu tak kalau orang panggil 'kau anak mak!'

kalau aku, aku akan jawab tak pun.. nak malu apanya...dah hakikatnya syurga tu terletak bawah tapak kaki ibu..aku bangga aku jadi anak mak...
 bukan salah pun kalau kita nak berbakti pada mak sendiri.. mak jugak salah satu jalan untuk kita ke syurga.. kalau kita lawan cakap mak demi kawan-kawan and tak nak orang cakap kita ni anak mak and tak berani melawan, oooo itu aku rasa salah sama sekali...fikir2 kan lah kalau korang wat mcm tu...
bukan kawan-kawan yang nak bantu kita berusaha ke syurga tapi asyik tarik kaki kita ke neraka ada la....amboiiii,pedasnya bahasa kali ni.. ampun sih.. teheee!

kadang-kadang kita melatah pun sebut nama mak, ALAMAK.. 
ada ke orang sebut ALA-YAH.. xda kan! so kat situ kita dah nampak yang mak tu sgt penting buat kita. so, knapa kita nak malu jadi anak mak??? (banyaknya so aku guna)

wanita hebat ni adalah emak saya... teheee :)) love love love

tak perlu la nak malu jadi anak mak, sebab mak yg besarkan kita, yg beri susu pada kita, yg jaga dan didik kita, yg cubit-cubit kita bila kita tak dengar cakap, yg membebel kat kita siang malam... tak pe, cuba mak kita diam dalam sehari dan tak membebel macam dulu dah, pelik kan? demam ke, sakit ke, kita plak yang risau...cuba mak xamik taw pasal kita.. mesti kita sedih kan.. mesti kita rasa.. Ya Allah, apa yang aku dah buat ni... mesti rasa cm tu kan... hahaha... 
so sape2 yang tak suka dengar mak membebel tu, lepas ni mak membebel dengar jela
walaupon xsuka xpayah la nak wat muka seposen... memang mak akan terasa la kalau kita wat muka mcm tu..

ni aku nak pesanan ni..bagi yang dah kerja tu,(aku xkerja lagi) hulurlah duit belanja sikit pada mak pada abah, konfem tak rugi, malah rezeki kita semua pasti akan bertambah dan bulan-bulan insyaallah cukup, macam mak ayah kita sara kita dulu, selalu cukup ja.. anak 4 orang nak bayar bil ni nak bayar duit tu... cukup ja.. besar sihat jugak kita adok beradik kan... xsalah pon bagi duit kat mak kat abah.. murah rezeki kita taw...:))

bagi yang belajar mcm aku ni pulakxpayah la slalu mintak ni mintak tu(aku slalu wat benda ni) kat mak.. kita mintak ja mesti mak akan usahakan n dapatkan untuk kita.. tgk betapa sayangnya mak kat kita..so pas ni kurangkan la mintak2 benda bukan2 ye<---- pesanan untuk diri sendiri..lebih baik kita tolong2 apa yang patut...nak dekat raya dah ni..tlg pasang langsir ka.. tlong cuci tingkap ka.. dapat jugak pahala kan.. jgn tolong perabih duit sudah la ye...:))

ok tu je nak cakap kali ni.... maaf kalau ada yg tersinggung, entry ni jugak peringatan untuk diri sendiri jugak... :)


‎"sahaja aku puasa esok hari bulan ramadan tahun ini kerana Allah Taala."

slmt malam semua...




daaaa... 
thanks for reading!
wassalam...


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget