assalamualaikum,welcome to my blog.be a good stalker..jgn lupa leave your comment.hugs!!!

Wednesday, August 03, 2011

nafsu bulan puasa ka mcm ni!

assalamualaikum..

hai.. yuhuuuu.. how are you???selamat berbuka puasa semua.. bukak posa apa td??? teheee.... 

yang ni?????

fresh oren?? 2 gelas cukop ker.. hahaha.. sblm buka puasa mybe ckp xcukup tp selepas buka puasa xkan habis punya... nafsu!

sedapnya!

paprik... sedpnya... mesti suma org dah xterliur kan sbb semua perut dah kenyang.. hahahaha! kita tunggu esok tgk balik.. yummy...

tomyam campur??? korang berbuka ni ke tadi? kalau tak esok suruh mak buat eh... hahaha

2 jela menu yang boleh aku bagi pon... tp aku taw korang xlayan punya menu2 cm 2 kan.. hahaha..

korang mst mkn menu mcm2 kan... mesti sedap2 belaka kan..nafsu bulan2 puasa ni kan...berapa banyak kan la kan aku nak buat dalam ayat ni kan... hahaha!  back to the topic biasa la tue... mcm aku gak.. sblm bukak posa mcm2 aku nak makan.mcm2 aku nak minum.. kalau boleh nak makan nasik tambah 30 pinggan... ayaq 55 gelas besaq * penipu sgt la.. tp bila mai time bukak posa.. nasi sepinggan pon xlarat nak habis. jenoh nak sumbat dalam mulut... aiyaaa... ayaq segelas pon susah nak sedut bagi habis kan... biasa la tu... hiks!

aku xtaw la org lain mcm mana.. ni aku cakap pasal diri aku... tehehee..... apa pon korang2 makan kena la bersyukur sbb kita ni msh boleh makan. masih boleh tunggu azan and dengar azan nak bebuka..masih boleh pilih nak makan apa.. boleh lagi pilih nak minum ayaq apa... cuba bayangkan negara2 perang.. mst depa susah nak bukak posa.. apa la yang depa makan kan? rumput? air paip?? nauzubillah.... bersyukur berada di bumi Malaysia ni ye kawan2.... *tetiba jadi mcm insaf pulak kan.. :)

ok lah.. jom kita main teka2 nak x??? pas 2 sila fokuskan dekat jawapan teka teki nombor 3..sekian!

Teka-teki Imam al-Ghazali

Suatu hari, Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu beliau bertanya: 

Soalan pertama Imam Ghazali : Apakah yang paling dekat dengan diri kita di dunia ini? 
Murid 1 : Orang tua 
Murid 2 : Guru 
Murid 3 : Teman 
Murid 4 : Kaum kerabat 
Imam Ghazali :Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati ( Surah Ali-Imran:185). 

Soalan kedua Imam Ghazali : Apa yang paling jauh dari kita di dunia ini ? 
Murid 1 : Negeri Cina 
Murid 2 : Bulan 
Murid 3 : Matahari 
Murid 4 : Bintang-bintang 
Iman Ghazali : Semua jawaban itu benar. Tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Bagaimanapun kita, apapun kenderaan kita, tetapi kita tidak akan dapat kembali ke masa yang lalu. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari-hari yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama. 

Soalan ketiga Iman Ghazali : Apa yang paling besar didunia ini ? 
Murid 1 : Gunung 
Murid 2 : Matahari 
Murid 3 : Bumi 
Imam Ghazali : Semua jawaban itu benar, tapi yang besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al A'raf: 179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka. 

Soalan keempat Imam Ghazali : Apa yang paling berat didunia ? 
Murid 1 : Baja 
Murid 2 : Besi 
Murid 3 : Gajah 
Imam Ghazali : Semua itu benar, tapi yang paling berat adalah MEMEGANG AMANAH (Surah Al-Azab : 72 ). Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah SWT meminta mereka menjadi khalifah(pemimpin) di duni! a ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah SWT sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah.' 

Soalan kelima Imam Ghazali : Apa yang paling ringan di dunia ini ? 
Murid 1 : Kapas 
Murid 2 : Angin 
Murid 3 : Debu 
Murid 4 : Daun-daun 
Imam Ghazali : Semua jawapan kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat ' 

Soalan keenam Imam Ghazali : Apa yang paling tajam sekali didunia ini ? Murid- Murid dengan serentak menjawab : Pedang 
Imam Ghazali : Itu benar, tapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri '

motif letak gambar besar gedabak xdiketahui... hahaha.. saja ja nak suh org tengok n mudah2an jgn meluat n jgn muntah..! pewwitt...
selamat berpuasa yer kawan2...

p/s 1: aku taw tajuk entry aku ni  mcm xda kaitan pon dengan isi kan.. hahaha..caca merba ja aku tengok.. ada makanan.. ada minuman... ada teka teki.. hahaha.. layan jela.. tp ada aku kesah?? jgn marah yer.. :)) gelak panjang2 lebar2.... kah kah kah...

p/s 2: esok aku nak balik penang..hati berat mcm xnak balik.. tp kena jugak balik... pas 2 hati msh lagi keliru nak ponteng kelas ke x.... adoooiii.. mcm2 la masalah hati ni....

p/s 3: nak balik bukak posa ngn mak... n to kawan2 kat penang, kulim n seangkatan dgnnya kalau umoq panjang nt kita bukak posa sama2 na..:))

p/s 4 (bonus): <3 sz! hehehhehehe...moga Allah pelihara kami dunia akhirat aminnn.... 

daaaa...
wasalam...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget