assalamualaikum,welcome to my blog.be a good stalker..jgn lupa leave your comment.hugs!!!

Monday, January 31, 2011

benarkah cemburu tanda sayang??

salam...
woooaaaahhhhhh.... entry kali ni agak sensitip sikit eh.. buat yg kuat cemburu or yang dicemburu(betoi dak ayat aku nih).. sila baca jangan langkau 1 patah pekataan pon taw..
ok pas aku tebaca 1 artikel ni.. aku pon tringin la nak wat entry pasai CEMBURU...
sila tukar mood ke mood cemburu.. br ada feel nak baca... arrggghhhh...
betoi ka org tua2 cakap kan kalau kita cemburu ni tanda sayang?? betoi ka?? ok kepada yg tengah hangat bercintan cintun 2... entry kali ni aku ada bagi tips... hahaha... tips cemburu.... baca la yer.. bukan nak surunh ampa suma cemburu kat lover msg2 tp just nak share info ja... amik yg elok.. yg xelok 2 xpayah nak ikut...
ok...lets starts--->
Sifat cemburu ini adalah naluri manusia yang sememangnya amat sukar dibendung. Ramai yang beranggapan bahawa orang perempuan kuat cemburu. Sebenarnya dalam soal ini, samada laki atau pompuan, sifat cemburu ini ada pada semuaa orang. Cuma kamu perlu bijak dalam mengawal perasaan cemburu. Jadi fikir-fikirkanlah yang mana baik dan yang mana buruk.mana yang patut cemburu n mana yang tak patot cemburu...

Tanda-tanda Cemburu(tgk la kot2 bnda ni ada kat korang or kat lover korang)
1. Dia menelefon beberapa kali sehari dan marah apabila kamu tiada.
2. Dia menelefon kamu semasa kamu sedang sibuk dan tetap mendesak mahu bercakap dengan kamu.
3. Dia menuduh sesuka hati bahawa kamu telah keluar dengan lelaki/wanita lain.
4. Dia selalu mengintip dan cuba mencari peluang untuk mencari kesalahan kamu.
5. Dia mengugut membunuh diri jika kamu meninggalkannya.
6. Dia hanya mahu kamu sentiasa bersamanya dan marah walaupun kamu keluar dengan kawan-kawan lelaki/wanita yang lain.
7. Dia tidak suka pergi ke majlis sosial kerana bimbang lelaki/wanita lain tertarik kepada kamu.
8. Dia menyoal seperti seorang polis ke mana kita pergi dan dengan siapa.
9. Dia bermasam muka jika kamu kerja lebih masa.
10. Dia tidak peduli dengan penjelasan kamu.
Tip Mengawal Keadaan Pasangan Yang Cemburu
1. Jika pasangan kamu mula menunjukkan rasa cemburu, jangan terbawa-bawa dengan sifatnya itu. Mungkin kamu tidak perlu menjawab setiap soalannya. Lebih baik berdiam diri saja daripada terus menyemarakkan kemarahannya.
2. Terima hakikat bahawa dia tidak berniat untuk melukai hati kamu. Mungkin ini sifat semulajadinya dan jangan ambil hati.
3. Cuba sedaya upaya kamu untuk membina keyakinan diri. Puji dia jika perlu. Minta nasihatnya dan salurkan rasa cinta kamu.
4. Jangan berfoya-foya dengan wanita/lelaki lain. Ini hanya membuatkan situasi lebih sukar. Apa yang dia perlukan adalah sokongan yang berterusan.
5. Berbincang dengan pasangan tentang perasaan cemburunya.
Atasi Sifat Cemburu
1. Hormati perasaan pasangan kamu. Dia juga mempunyai hak untuk menilai kecantikan wanita/lelaki lain.
2. Bagi diri sendiri masa untuk mengatasinya. Jika kita memang seorang yang cemburu, usah berharap kamu boleh berubah dalam masa yang singkat.
3. Tuliskan apa perasaan kamu apabila kamu merasa cemburu. Marah? Tidak tentu arah? Menangis? Geram? Rasa malu? Adakah kamu ingin meneruskan hidup kamu dengan cara ini? Jika jawapannya tidak, maka berubahlah segera.
4. Cuba fikirkan bagaimana cemburu kamu meledak. Adakah adil kamu menyisihkan si dia daripada orang lain? Bukannya sesuatu yang teruk andainya dia senyum dengan orang lain.
5. Bina keyakinan diri. Kita mungkin rasa tidak selamat jika bergantung kepada si dia. Luaskan persahabatan dengan orang lain.
Kesan Positif Cemburu
1. Mengelakkan si dia curang kepada kamu
2. Sentiasa menghormati kamu dan tidak pandang pada orang lain apabila bersama kamu.
3. Sentiasa menjaga hati kamu
4. Segala pergerakannya di bawah kawalan kamu

Kesan Negatif Cemburu
1. Si dia akan cepat bosan bersama kamu
2. Percintaan kamu hambar kerana kamu langsung tidak ada kawan lain
3. Selalu berlaku pertengkaran kerana sifat curiga yang terlampau
4. Pergerakan sentiasa diawasi seperti orang bersalah.

ok!! done... benarkah cemburu tnda sayang?? sayang ker??? oor tuuutttt!!!!!
dah baca kan kan kan.... amacam??
pas baca benda ni korang rasa korang kuat cemburu or si dia lg kuat cemburu??? banyaknya soalan aku tnya...  hahaha... jawab.. jawab....^_^

aku kuat cemburu x eh??? nth.... hahaha... sape ley tlg jawab?? 
just ask my mr. right...=,='


ok.. i'm DONE my job!!!
hehehe..bye..

wasalam...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget