assalamualaikum,welcome to my blog.be a good stalker..jgn lupa leave your comment.hugs!!!

Thursday, January 20, 2011

Ibu. Emak. Mama. Ummi. Amma. Bonda. Mummy. Mom. Mother

entry kali ni lain sikit eh.... Ibu. Emak. Mama. Ummi. Amma. Bonda. Mummy. Mom. Mother.... dalam kebosanan yang melanda diri ni.. aku pon baca la kisah pengisian rohani yang ada lam buku.. nak tw buku apa??? buku ni aku pinjam kat member aku sorang nih.. thanks ana coz bagi i pnjam buku kilit biru ni... best... dari buku kulit biru ni la aku wat entry yg berjudul Ibu. Emak. Mama. Ummi. Amma. Bonda. Mummy. Mom. Mother.. ecehh... entry ni aku nak share.. untuk peringatan to u olls n untuk aku jugak... kita kan sama2 ada Ibu. Emak. Mama. Ummi. Amma. Bonda. Mummy. Mom. Mother . renung2kan...


(pic belas ehsan google)

okeh.. are u ready??? aii yai captain.. jom.. scrolll @_@
-
-
-
-
-
-



Ibu. Emak. Mama. Ummi. Amma. Bonda. Mummy. Mom. Mother(sekali lagi ulang)

Semuanya merujuk kepada satu, insan yng melahirkan kita di muka bumi ini. Ada manusia dilahirkan tanpa bapa, tetapi tidak mungkin manusia itu dilahirkan tanpa ibu.kan kan kan.. betoi dak??

Menjadi ibu merupakan tanda kehormatan tertinggi kepada seseorang wanita. Kedudukan seorang yang bergelar ibu, martabatnya jauh melampaui martabat seorang gadis dan seorang isteri.

Hadis Rasulullah, “syurga itu dibawah tapak kaki ibu”

Manakala dalam satu hadis yang lain, mafhummya membawa maksud darjat seorang ibu itu 3 kali lebih tinggi dari darjat seorang ayah.

Siapakah yang layak dianugerahkan penghormatan sebegitu rupa sekiranya bukan kepada mereka yang mengandungkan kita 9 bulan 10 hari??

Merekalah yang menanggung beban dan kerenah kita sepanjang mengandungkan kita seperti menghadapi loya pening, tendangan kita, sakit sebab tersalah ddk dlam perut dll.

Mereka juga yang menderita disaat melahirkan kita di mika bumi ini. Mereka menyabung nyawa demi meneruskan zuriat tercinta. Segala kesakitanitu seolah olah hilang bila mendengar tangisan sulung kita.

Tiada siapa yang boleh merasakn ini semua melainkan dia adalah seorang ibu.

Gadis yang tidak bercita cita menjadi seorang ibu, sesungguhnya dia telah kehilangan satu anugerah dari Ilahi

Isteri yang tidak mahu zuriat, sesungguhnya dia telah menolak rezeki Allah yang tidak ternilai harganya.

Ibu yang kita kenal merupakan mereka yang lemah lembut dan mudah mengeluarkan air mata. Tetapi disebalik kelembutan itu terdapat kekentalan semangat yang tidak tentu ada pada si bapa.

Tenyalah kepada kaum bapa.berapa ramai yang sanggup melihat isteri mereka melahirkan anak?? Baru melihat pun ada yang tidak sanggup, inikan pula kalau ditanya berapa ramai yang sanggup menggantikan tempat isteri di saat melahirkan anak??

Secara fitrahnya, seorang anak itu lebih rapat kepada ibu berbanding bapa. Si anak lebih mudah berbicara bersama ibu berbanding bapa. Masakan tidak, semua daripada kita pernah berkongsi hidup selama 9 bulan bersama ibu. Berkongsi sakit, emosi dan makanan yang sama. Malah tempoh itu dipanjangkan pula selama tempoh susuan selama 2 tahun.

Kebiasaannya, ibu merupakan guru pertama kita. Dialah yang menyebabkan kita mengenal dunia. Tahu mengira serta membaca. Ibu juga merupakan artis idola kita, kerana alunan suaranya begitu mengasyikkan ketika mendodoikan kita tidur.

Jika ditanya kepada umum, masakan ibu merupakan masakan terhebat di dunia. Resepi2 Chef Wan pun belum tentu dapai menyamai resepi ikan goring ibu kan?? Kerana ibu telah mengadunkan ramuan kasih saying di dalamnya. Chef Wan masak coz dia tahu betapa mahalnya bayaran yg bakal beliau dapat.. tapi bila ibu masak, dia tahu betapa seronoknya hatinya melihat anak2 kekenyangan.

Seorang anak yg hebat itu, ibunya sudah pasti seorang yang hebat juga.


Kpd anak2: bisikkanlah di telinga ibumu sementara dia msh hidup,” mak,maafkan dosa2 anakmu ini dan halalkanlah setiap titis susu yang engkau berikan ketika aku masih kecil dahulu”…
… YaALLAH, ampunkanlah dosa kami, dan dosa ibu bapa kami, dan kasihilah mereka seperti mana mereka kasihkan kami sewaktu kami masih kecil dahulu.. amin~

sayangilah ibu anda... walopon kat atas ni aku cita sal ibu ja... xsemestinya ayah,daddy,abah,papa,appa,walid xpenting... kedua2 mereka sgt penting dan perlu dihargai okey...

I LUV MY MOM N MY DAD... 
(biar 1 dunia tahu yg aku syg parent aku)..
xsalah kan?? 


En. Ariffin bin Mohd Nor + Pn. Normah bt. Jaapar
29 Ogos and 6 April
lots of love to both of them....<3 <3 <3


p/s:  sayangilah ibu bapa anda sebelum mereka meninggalkan anda...

3 comments:

etykus said...

salam.

sobsob. xsaba pulak nk jd ibu. hehe. terharu oh. rindu umii~ :'(

linda said...

ety: hehehe... bagus... sblm jadi ibu nk kan kawen dulu.. jmput taw nt... ngeee :D

etykus said...

uihh. pantang cket dengar kawen2 nih. jd teruja. hahah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget