assalamualaikum,welcome to my blog.be a good stalker..jgn lupa leave your comment.hugs!!!

Monday, February 28, 2011

dapat banyak mana pon takkan cukup

assalamualaikum....
dear blog..
dapat byk mana pon takkan cukup kan... apa yang tak cukup???
ho ho hoi...
first skali kita kena bersyukur ngn apa yg kita ada..
so lets say... 'alhamdulillah.. aku bersyukur Ya Allah dgn apa yang aku perolehi sekarang...'
ok skng aku nak cita sal duit.. duit is money.. money is duit..
duit is penting.. penting itu duit... [pening]

kalau nak cakap sal duit ni xkan cukup kan.. bagi p la byk mana pon.. ttp xcukup..
dapat duit sikit mmg sah2 la xcukup.. dapat byk pon still xcukup.. xreti nak bersyukur ka apa...
ish3.. 

duit oh duit...xdak duit rasanya xleh hidup kot kat zaman skrg ni.. ya la.. nak bayar itu, nak bayar ini... nak bayar minyak keta yang asyk naik(nsb bek aku xda keta lagi) jimat sikit duit aku.. hahaha... otw nak ada keta nt... hehehe.. sabar2... kadang2 just mkn sekali sehari coz nak jimat duit punya pasal( boleh caya ke).. yela aku tipu yang ni.. kan.. awal2 bulan duit habis bayar ni bayar 2 beli ni beli tu... bila smpai ujung bulan mula la.. mkn sardin ja hari2... naik muak pon ada.. tp apa nak wat... telan aja...

pas tu kan duit elaun aku yg aku dapay yang xseberapa 2 yang tiap2 bulan 2 yang sikit 2 nak taw x mana aku campak??? haha... gila bahasa apa aku guna ni.. campak duit 2.. mcm orang kaya pulak...

dulu2 ms first year boleh dikatakan tiap2 bulan aku akan simpan dlm ASB.. tp skng ni msk 3rd year.. nak simpan 3 bulan sekali pon susah... aiyooo... tersgt la boros aku rasa diri aku skrg ni... nak byr BB.. nak tolak untuk simpanan teettt... bila dicampur ditolak didarab dibahagi.. duit bersih yang aku ada untuk sebulan xsampai pun RM200..dgn duit byk 2 la aku nak shoping, nak mkn sedap2 nak topup nak beli tiket balik kg.. nak jln2... nak mcm2 lg la.. cukup ka??? nsb baik duit rumah, duit air n letrik KKM taja... ni syg sgt kat KKm ni... hehehe.. kalau x mkn pasir la aku... huhuhuhu...

pas aku baca2 beberapa sumber buku n artikel.. aku nak share sikit la cara2 nak simpan duit yang aku akan ikut.. haha.. akan ikut n mesti ikut kot...nak taw x cara apa?? jom...
__________________________________________

1. Niat 

Setiap sesuatu yang kita nak buat mesti ada niat, kan? Ini langkah pertama yang wajib korang ikuti. Jangan skip langsung langkah ni. Oleh itu, berniatlah dari sekarang untuk mula berjimat cermat supaya boleh menyimpan duit. Yang penting juga kena kuatkan semangat...ok.. skng aku nak niat.. aku nak simpan duit.. xkisah la sikit pon.. asalkan simpan jugak.. xkisah la 10 ingget sebulan ka kan... haha.. sikit2 lama2 jadi bukit... kan....


2. Gaji/elaun

elaun aku skng dikreditkan dalam akaun simpanan. Untuk mengelakkan aku menghabiskan gaji dengan sia-sia, aku akan transferkan 1/4 dari elaun aku dalam akaun bank yang lain... Jadi, bila elaun masuk, aku pindahkan, Itulah duit yang akan aku gunakan untuk bulan tersebut...tak kiralah untuk berbelanja atau untuk bayar bil2 atau hutang2. Duit yang tak dipindahkan tu kira aku punya simpanan untuk bulan tu...Jadi terpulanglah kepada korang berapa banyak yang korang nak pindah atau nak simpan sekiranya korang nak guna cara ni.. cara ni boleh dikatakan bekesan jugak la.. aku dah lama buat yang ni... tp kdg2 TERguna jugak.. n kdg2 TERhabis jugak...


3. Duit Syiling

nampak cam lekeh ja kalau cakap sal dit syiling kan...tp korang jangan memandang sebelah mata akan kehebatan duit syiling ni. Jangan dibuang merata2 kalau tak nak. Pernah baca satu berita pasal sorang mamat ni bagi hantaran RM10k kat isteri dia dalam bentuk duit syiling? Itulah kehebatan duit syiling kalau kita kumpul betul2. Pepatah ada mengatakan sikit2 lama2 menjadi bukit...duit syiling ni kalau kumpul banyak2 memang boleh jadi bukit...betuuull...ok pasni kalau dapat duit syling 2 simpan la... xpayah la buang merata rata... xkisah la 5 sen ka sekupang ka.. simpan jugak.. beli la tabung 1 nak simpan diut syiling 2... kalau mls nak beli tabung letak ja duit syiling 2 dlm 1 bekas... tp mesti pastikan xamik la... haha.. biar byk2 baru leh tukar kat bank... haha.. try la.. aku otw nak try cara ni.. dah try sebenrnya (cakap mcm kel***).. haha..tp kdg2 aku guna jugak kalau nak bayar duit fotostate bagai..hhehe




4. Akaun Bank tanpa Kad ATM

Korang kalau sudi, bukalah beberapa akaun daripada bank2 yang berlainan. Baru rasa diri kaya...psikologi ni...Untuk merasakan diri kaya, aku simpan duit syiling dalam akaun bank lain. Untuk akaun ni aku tak mintak bank bagi aku kad ATM. Ini satu cara paling berkesan untuk mengelakkan diri aku daripada asyik mengada2 nak keluarkan duit. 

Untuk korang pulak, kalau tak nak guna cara no. 2 di atas tu untuk diri korang...bolehla guna cara ni untuk menyimpan duit gaji/pendapatan korang tu..cara ni aku xguna pon... semua akaun bank aku ada kat ATM kecuali akaun Tabung Haji.. hoho.....


5. Bawa wang tunai yang sedikit

yang ni best... Selalunya berapa ringgit yang korang selalu simpan dalam tangan? RM100, RM300, RM500? Aku jarang simpan duit yang banyak dalam tangan. Ini untuk mengelakkan aku daripada membeli barang2 yang tidak perlu. Selalunya aku tak simpan lebih daripada RM100 dalam satu2 masa. Korang pandai2lah bajet duit korang..untuk makan...untuk duit minyak kereta.(bagi yang berketa ye.. bkn mcm aku yang xda keta lg)..untuk tambang ke...atau untuk belanja aku makan korang dibenarkan untuk bawa duit lebih...hehehehe...bwk duit 2 berpada2 la.. jgn byk sgt.. bahaya.. baya jila beli berbelihan.. bahaya jika dirompak.. haha... kan susah nt.. so, ingt taw.. bawa duit untuk setiap[ masa 2 berpatutan sudaaa.... 


pesanan untuk aku sama... 


6. Fikir sebelum membeli

Kalau korang nak berbelanja atau ternampak benda yang korang berkenan nak membelinya...toloooonglah fikir dua tiga empat atau lima kali. tooloongg ok... tooolong fikir 6 7 8 kali pon xpa...Tanya soalan2 ni kat diri korang, adakah aku sangat2 memerlukan benda ni? Adakah aku akan gunakan benda ni dalam masa terdekat ni? Desparado sangat ke aku? Kalau jawapannya tidak...jangan memandai2 bawa benda tu ke kaunter cashier untuk membayar. Simpan balik atau korang pecut 100x100 meter dari tempat benda tu di display, janji? Kalau korang pergi shoppingdengan member dan dia menghasut untuk membeli benda tersebut, korang kena belajar memekakkan telinga kecuali kalau jawapan korang ialah ya untuk soalan2 di atas...tapi janganlah pulak saja2 jawab ya...haha.. bernas tak idea mcm ni... so, pas ni kalu p shoping make sure time perut kenyang, oleh itu kita tidak akan teringn macam2 sbb perut knyg.. kalau time lapar5 p shoping brang mknan... mcm2 kita akan amik letak dalam trolley.. hahaha.. untuk barang cam pakaian, kasut, bag dll, pikir pulak.. kalau aku ada tempat ka nak letak semua ni.. kan yang lama elok lagi.. haha... ececece... mcm penceramah bebas lak aku ni kan..

boleh tengok boleh pegang., nak beli pikir 8 9 kali... ok!!!

7. Kad Kredit

bagi yang guna kat kredit ..ni aku nak cakap,kad kredit sewajarnya digunakan bila ada kecemasan. Kalau tak, korang jangan sesuka hati menggunakannya. Kena beringat2 juga...samalah dengan no. 6 di atas...fikir sebelum guna, ok. Bila tiba masa nak bayar, jangan sesekali bayar amaun minimum...bayar lebih daripada amaun minimum. Kalau tak, makin bertambah2lah hutang kad kredit korang. Kalau macam tu, macam mana nak menyimpan? Betul tak?? tp aku xda kat kredit... so, aku xpayah pikir2 mcm mana cara nak jimat kalau guna kat kredit..
_____________________________________________

Itulah cara2 aku menyimpan duit dan berjimat cermat. Mungkin sesuai, mungkin tak sesuai dengan jiwa korang. Aku hanya sekadar berkongsi cara aku dengan korang. Sebenarnya kadang2 aku pun terkucil jugak...nak nak bab gaji tu...selalu tak cukup duit yang dipindahkan...hehehe...

Apa2 pun aku nak share entri yg xseberapa ni ni untuk semua readers..jom ramai2 cuba cara2 kat atas 2..Semoga berjaya...



so, pasni kalau gaji sikit 2, bersyukur la... ingt ada org dapat lagi sikit dari kita.. huahuahua.. kna belajar berjimat... kan kan kan....

p/s"--> bulan depan nak kena bayar untuk transport n accomodatuon untuk ke tanjung rambutan.. duit lagi 2... mcm mn aku nak berjimat pon tataw.. xkan nai mintak kat mak abah lg kot.. xnak la.. spatutnya kau yang bagi kat diorang duit.. bukan mintak.. kan kan kan,.. jom ikiu cara kat atas 2 la... mudah2 an berjaya,,,

ok.. wasalam 
selamat mencuba

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...