assalamualaikum,welcome to my blog.be a good stalker..jgn lupa leave your comment.hugs!!!

Sunday, August 14, 2011

fikir dulu sebelum cakap..

assalamualaikum readers... hahaha speaking la pulak kan...
mesti hampa semua dah bosan kan.. asyk2 update blog.. asyik2 update blog tp xda papa pon dalam blog dia 2... haha.. sapa cakap mcm ni sila angkat tangan mcm usop... ngeeee :D pang!!! kena penampar sedas... hahaha
tp kan kalau hampa bosan pon aku xkisah.. aku wat blog ni just untuk suka2.. just untuk isi masa aku yang xcukup ni.. hahahha...

so, sapa2 yang menyampah ka yang rasa nak kutuk2 aku tu silakan ja.. aku ni 'kalis kutuk' punya orang taw..kalau aku nak toucing pon aku nanges bawah bantai busuk aku ja.. ngek kan!

sudah2 la tu linda oiii.. dok meqapu apa pon tak taw...ekceli kan...


beberapa hari ni rasa macam banyak benda yang aku xbuat lagi... aku suka tangguh2 kerja...sampai tidur pon aku tangguh..*ok.. ayat ni tipu.. hobi aku kan tido so aku xkan tangguh2 untuk tido.. hahaha.. aku suka tangguh2  time nak bangun sahur.. dok tangguh2 las2 xdan nak sahur.. haa.. padan muka.... yela, aku dok umah bujang, mmg xbangun untuk makan nasik la pagi2  nak sahur kan. kalau bangun aku just minum air n makan VCO...kalau dok kat umah 2 lain la.. mmg akan bangun punya la. kalau x nanti mem besar bising kalau xmakan.... so, kena la bangun makan walaupon mata mmg nak kena tahan dengan batang mancis kalau nak bukak.. *ayat apa ni?? ok.. teruskan...




“fikir dulu sebelum cakap "

eh, macam pernah dengar? hehe.. betulkan ayat ni? kita kena fikir sebelum cakap. benda benda macam ni memang dah biasa dengar, ada jugak yang dah belajar dekat sekolah dan x kurang juga yang diajar oleh mak abah masa kecik2 dulu kan. tapi, kenapa sesetengah orang x dipraktikkan? sesetengah orang tu termasuk aku jugak la....aku mengaku...

aku dah biasa dah jumpa dengan orang yang macam ni... teheee... aku mengaku, kadang kadang aku ni pun suka cakap tanpa berfikir... i mean cakap lepas.. terutama dengan kawan kawan. well, kadang kadang benda jadi sekelip mata, mmg tak dan nak fikir. kita manusia biasa, banyak lakukan kesilapan.. I’m sorry..sorry pada sesiapa yang aku dah wat terguris hati dan perasaan..

tapikan, bila kita x fikir sebelum cakap pada orang lain kan agak agaknya, apa perasaan dorang?
sometimes kita rasa percakapan kita kat orang tu hanya untuk bergurau, tapi kita kena ingat, bukan semua orang fikir macam kita fikir.... bukan x boleh nak cakap.. tapi sebelum cakap 2 pelis lah pelis lah fikir dulu ok..

aku ingat lagi kawan aku NIK penah pesan kat aku masa hari las sekolah time form 5.. dia cakap mcm ni...

"linda, nanti kalau dah p mana2 kalau dah p tempat orang nak cakap apa2 tu kena pikiaq(fikir) dulu taw..bukan semua orang faham dengan maksud yang kita nak sampaikan.. mungkin org akan ingat kita ni cakap yang bukan2"

memang betoi pon apa yang NIK cakap tu.. aku dulu mmg slalu kalau nak cakap men lepas ja.. xdak nak fikir dulu... tp nasib baik la kawan2 aku dulu faham dgn perangai aku ni... teheee... sekarang ada lagi ka tabiat cakap x fikir dulu?? aku rasa still ada lagi kot dalam diri aku ni.. cuma dah kurang sikit la... :))

so, pada sapa2 yang terasa hati dgn percakapan aku.. aku mintak maaf sgt2.. semua manusia buat salah.. termasuk la aku.. hamba yang kerdil ni... bulan baik ni maaf la aku eh...kalau aku wat lagi tegoq la.. tp tegoq with a good manner la..tegoq cara baik la ye kawan2... xmau la maki2 hamun.. aku sedih bila org maki hamun aku  :( *tetiba kan...
renung renungkan dan selamat beramal.. :)

setiap apa yang berlaku pasti ada sebabnya. kena ingat dan percaya benda tuh...
Allah memang dah tetapkan yang terbaik untuk kita. bertepatan dengan apa yang kita kerjakan.
kita semua manusia biasa. memang tak lari dari melakukan kesilapan.

tapi kita seharusnya bijak. selalunya setiap yang berlaku itu, berpunca dari kita sendiri.
cuba fikirkan. bila buat sesuatu tu, seharusnya berpada-pada lah.
bila dah dapat keputusan yang tepat, teruslah bertindak.
kena cuba, mana tahu mendatangkan hasil kan. :)) ramai orang sayang dari benci....


muka zaman kanak2 rebina haruslah macam ni..teheee... xsuka xpayah tengok k.. :))


p/s : entry ni bertujuaan untuk mengingatkan diri sendiri supaya xmengulangi kesilapan yang telah dilakukan.... sila sedar diri ye, ..
saya sayang semua orang yang sayang saya... :)

thanks for reading, bye.. :)

wassalam..

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...